angående medie-upphovet i bjästa

Nu tänker jag skriva lite om rykten och smutskastning. Detta är något som har funnits lika länge som människorna i stort sett, iallafall rykten. Jag tror det handlar om att komma varandra närmre och känna gemenskap men även uttråkighet och avundsjuka. Jag tror inte att någon som läser det här inte har startat ett rykte, fört ett rykte vidare eller trott på ett rykte. Jag tror heller inte att någon som läser det här inte har smutskastat någon på nåt sätt. Det kan handla om grova saker såsom mobbning, men även mindre saker såsom att kalla någon "hora". Det behöver inte vara till just den personen,
men bara att uttrycka sig att någon är hora.

Den här texten skriver jag på grund av det som hände i Bjästa.

Bjästa, ett samhälle utanför Örnsköldsvik, där i stort sett alla vet vilka alla är. Förlåt för fördomarna nu, men ett samhälle där det antagligen inte finns alltför mycket att göra annat än åka runt i bilar, vara på fritidsgården, hänga med samma folk och supa i en källare. Okej, väldigt mycket fördomar där och väldigt förenklat, men ni fattar? Ett samhälle iallafall där rykten är en stor del av vardagen, ett sätt att hålla spänningen vid liv.



Jag tror ni alla vet vad som hänt där? Den 16-åriga pojken som våldtog en 14-årig tjej på skoltoaletten. Han blev dömd men hon fick det egentliga straffet. Hon blev uthängd på internet av pojkens brorsa och mamma. Hon blev kallad fitta och hora. Hon blev hotad och fick stå ut med kommentarer och trakasserier och inte bara via internet.
De allra flesta tog pojkens parti och det är fegt.
Men.
Ungdomarna.
Jag kan förstå att de trodde på pojken, jag kan förstå att de ville stötta sin kompis, men jag kan inte förstå hur de kan skriva såna saker på internet? Det är sjukt. Och jag kan inte förstå hur man kan vilja sparka på någon som redan ligger ner? Och något mer jag inte kan förstå är de vuxna. Hur kunde de inte ta sitt ansvar? Hur kunde (kan) de sitta och skvallra om en stackars 14-årig tjej? Hur kan dom bete sig så omoget? Ungdomarna förstår jag (låter som om jag själv inte är en ungdom...) men de vuxna?
Fyfan. Vissa verkar inte ha växt upp ordentligt?

Nu i stycket ovanför skriver jag "ungdomarna" och "de vuxna". Jag menar självklart inte alla ungdomar i Bjästa och jag menar självklart inte alla vuxna i Bjästa. Jag tror inte att alla har engagerat sig eller smutskastat "Linnea" utan folk drar hela samhället över en kam nu. Det som började med en grupp på Facebook för att stödja "Linnea" slutade med smutskastning mot hela Bjästa. Mot prästen. Mot rektorn. Folk skrev att de ville hänga dom, att de borde ta sitt liv, att hela samhället var sjuka i huvudet. Och med folk menar jag både ungdomar och vuxna människor. Har ni inte lärt er någonting? Ni klagar på folk som smutskastade en flicka över internet och så gör ni precis samma sak? Ni smutskastar en präst, en rektor, en mamma, en pojke osv. Ni smutskastar hela byn och drar alla över en kam.

Ta mig inte fel nu. Det som hände var otroligt hemskt och dom människor som skrev att "Linnea" borde bli våldtagen på riktigt för att hon är en hora kommer jag aldrig att förstå mig på. Det är fega människor utan liv. Men just nu gör tusentals människor samma sak mot ett samhälle. Ja, samhället reagerade fel. De vuxna tog absolut inte sitt ansvar någonstans och det är bra att det har blivit uppmärksammat för såhär får det fanimej inte gå till. Men sluta dra alla över en kam och smutskasta folk tillbaka. Sluta göra samma fel som dom gjorde. Ni kan inte säga att dom är dumma i huvudet när ni beter er på precis samma sätt.
Det funkar inte så. Logiken finns inte.

Så. Lägg ner det här nu. Utred vad som hände, se till så att det aldrig upprepas igen
och sluta skriva skit.





Okej, riktigt långt blev det nu, uppsats liksom.
Men tack om ni orkat läsa hela och skriv gärna vad ni tycker gott folk!


Kommentarer
Anonym

bra skrivet! äntligen någon med vett

2010-03-30, 09:55:13
Adam du vet ;););) :D:D

mycket bra skrivet! precis min åsikt, som du också kan läsa om du kollar in min grupp på FB. haha :)

peace :):):)

2010-03-30, 18:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0