Four days jungle trekking to Machu Pichu

3400 meter upp med lock för öronen, supersnuvig, sånt tryck i huvudet, en känsla av rejäl baksmälla och med en massa cocoa leaves-tea började resan. Cusco, Peru, var  precis som den bilden man har av Peru. Små korta gummor med långa, mörka flätor, hattar, stora kjolar, ponchos bärandes på massa frukt i en färgglad sele på ryggen. Marknader med så många färger, ulltröjor, frukter, nötter, kött. Gamla fina stenhus, trappor, kullar och galen trafik.  Från där, på superbra Loki Hostel, började vi ta oss mot Machu Pichu genom att inleda med att cykla ner från ett berg på 4300 meter. Att glida ner genom molnen med världens vackraste utsikt är svårslaget (trots att det var svinkallt och jag cyklade så sakta i början pga rädd haha). Fortsatte dagen med rafting (aah, var så kul!!) innan vi var framme vid första boendet. Simpelt mitt ute i ingenstans, inget varmvatten utan istället massa insekter i duscharna yeey♥ men med sån fin utsikt och så klar stjärnhimmel så var superbra boende ändå. Dag 2 bestod av 8 timmars vandring (med massa raster inkluderat) upp mot högsta punkten av Inka trail. Så.sjukt.vackert. Så.sjukt.häftigt. Avslutade med varma källor, så välbehövligt efter knäont (japp, fick gå runt med en vandringskäpp á la Gandalf-style den dagen haha). Sista dagen kickstartade med zip lining och en rejält sketchy träbro och sen var det bara tre timmars vandring innan vi kom fram till Aguas Caliente, en halvtimme från Machu Pichu (!!!). Så. 04:30 dagen efter stod vi i busskön till Machu Pichu och 06:00 var vi framme. Så fin stad i sånt mäktigt landskap.Trädbeklädda berg blandat med kala och branta berg omgivna av moln och så mitt i allt, en stad liksom. Pga mitt knä kunde jag inte gå iväg till Sun gate, istället gick jag runt bland de små stenhusen och satt och bara njöt (och försökte låta bli att somna, så trött efter en sån intensiv vecka heheh). Vackra, mäktiga Peru.

Alltså sån bra vecka, sån bra tur med världens bästa grupp! Härligaste gänget! Rekommenderar verkligen Loki Hostel om ni ska dit, kostar typ lika mycket som att ta sig dit med tåg själv och då ingår alla aktiviteter och boende och mat och blablablab. SÅ BRA. SÅ nöjd! Go go gogogogo!

Carro i trappan utanför vårt hostel. 5 mins uppförsbacke för att komma dit,
förstår ni hur jobbigt med tanke på höjden? Alla flåsade så mycket väl uppe

San Pedro Market

På väg upp för berget

Halvvägs ner för berget, mitt bland molnen

Morgonutsikten från första boendet

Vandring

Fick lite fint rött läppstift av denna växt. Sånt som användes som solkräm och sminkning

Guido förklarar om olika potatisar, kaffe osv.

Fick snygga kläder och tatueringar

Högst upp på inkaleden

Inkaleden

Så smutsig, så många myggbett och så lilla vandringskäppen på det

Välbehövlig paus

Åkte en liten vagn över floden

Fer och Paco är redo för ziplining

Äckligaste bron där man behövde klicka loss säkerhetsgrejerna för att ta sig igenom alla öppningar, plankor saknades, den gungade och ja. Bara äckligt.

Tredje dagens vandring

Machu Pichuuuu

Konstigaste tågresan där tigern kom ut och hoppade, prrrrade och tvingade oss att dansa med den och sen började personalen gå modevisning. LIKSOM VA HAHAHA bästa resan