konsekvenser

Anledningen till att jag inte ville döda spindeln i duschen btw är för att jag är världens töntigaste djurvän. Jag har bara dödat en insekt med flit en gång
(minus alla myggor jag viftat undan som kanske dött)
och det var i somras. Och det var inte ens med flit.
Jag kände någonting som kröp på mitt ben och reflexmässigt slog jag bort det med handen. Jag upptäckte att det var en mya och den var halvdöd och låg och led, alltså var jag tvungen att döda den. uschusch.
Jag tycker synd om dom samt tycker att det är äckligt, that's why.
För er som inte förstår detta resonemang så kan jag istället skriva en sak jag läste när jag var mindre som kanske får en att tänka efter lite (nu menar jag inte att ni ska sluta döda insekter, fortsätt med det,
(men inte på ett plågsamt sätt!!!) jag menar bara att jag inte vill göra det själv)
.

Det stod i en tidning om en judisk man som lyckats överleva Andra Världskriget
och det här är hans historia:
Tyska soldater genomförde sökningar i alla hus, de lämnade inga judar kvar utan tog till fånga alla dom hittade eller dödade dom direkt. Den här mannen var bara en ung pojke då och han hade gömt sig ensam i en källare. När han sitter där på det hårda, iskalla golvet ser han en jättestor spindel komma krypandes och han höjer foten för att döda den, men precis innan han stampar ner med foten stannar han upp. Varför ska han döda den spindeln för? Den har inte gjort honom nåt och har lika stor rätt att leva som han har, alltså sänker han foten igen och låter den krypa vidare.
Pojken får sitta där i många timmar och tillslut somnar han. När han vaknar efter en lång stund vaknar han till ljudet av fotsteg och röster från övervåningen. Soldater är i huset. Han lyssnar till samtalet och hör hur de diskuterar genomsökningen. En av männen frågar en annan om de har sökt igenom hela huset, även källaren. Han hör den andra mannen svara att nej, det behövdes inte. Spindelnät täckte hela dörröppningen, ingen hade gått in där på väldigt länge.
Pojken klarade sig utan att bli hittad där han satt ensam nere i den mörka källaren, vilket han med största sannolikhet inte hade gjort om han hade dödat den där spindeln.

En liten tankeställare bara. Små handlingar kan spela större roll än vad man tror.

Kommentarer
Anonym

Nyversion av legenden om Adullams grotta? :P

2010-01-24, 12:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0